تاثیر کافئین بر باروری

تاثیر کافئین بر باروری


هنگامی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید ولی موفق نمی‌شوید، ممکن است سبک زندگی خود و پارامتر های آن را زیر سوال ببرید مانند تغذیه، مصرف الکل، ورزش، میزان استرس و همچنین میزان مصرف کافئین. چه مقدار کافئین هنگام تلاش برای باردار شدن مناسب است؟ مقدار کم آن می‌تواند خوب باشد؟ یا باید به طور کامل ترک کرد؟ متأسفانه، همانطور که در مورد این موضوعات تحقیق و پرس و جو می کنید، با این همه توصیه و منابع، به راحتی می توان گیج شد. در این پست، شواهد مربوط به کافئین و باروری را بررسی می کنیم.

نگرانی در مورد کافئین و باروری پس از مطالعه ای در سال 1988 در ژورنال Lancet شروع شد که گزارش داد زنانی که حدود یک فنجان قهوه در روز می نوشند، احتمال باردار شدن آن ها نصف می‌شود (1). در این مطالعه، از 104 زن که به مدت 3 ماه تلاش می کردند باردار شوند، در مورد 

تاثیر کافئین بر باروری

میزان مصرف کافئین آن‌ها سوال شد و سپس برای شش ماه بعد تحت نظر قرار گرفتند. زنانی که روزانه بیش از 1 فنجان قهوه دم کرده و بیش از 3150 میلی گرم کافئین در ماه مصرف می کردند، در مقایسه با زنانی که کمتر از یک فنجان در روز و کمتر از 3150 میلی گرم کافئین در ماه مصرف می‌کردند، پنجاه درصد احتمال بارداری کمتری داشتند. اگر چه این مطالعه در یک مجله معتبر منتشر شد، اما گروه مورد مطالعه بسیار کوچک است و مطالعات بعدی نتایج یکسانی را پیدا نکردند.

یکی از بزرگترین مطالعات آینده نگر در مورد این موضوع شامل بیش از 3000 زن دانمارکی بود. محققان نرخ باروری را در رابطه با مصرف قهوه، چای و نوشابه مورد بررسی قرار دادند (2). نتایج این مطالعه نشان داد که زنانی که بیش از 300 میلی‌گرم کافئین در روز (بیش از 1 فنجان قهوه) مصرف می‌کنند، در مقایسه با زنانی که کمتر از 100 میلی‌گرم تا هیچ‌کدام در روز نمی‌نوشند، نرخ باروری مشابهی داشتند. این مطالعه نشان داد زنانی که دو وعده یا بیشتر چای در روز می‌نوشیدند نسبت به زنانی که چای نمی‌نوشیدند اندکی بیشتر احتمال داشت باردار شوند و زنانی که نوشابه مصرف می‌کردند در هر ماه کمتر از زنانی که نوشابه نمی‌نوشیدند باردار شدند. در واقع، زنانی که سه وعده نوشابه در روز می‌نوشیدند، نسبت به زنانی که یک وعده نوشابه در روز می‌نوشیدند، نرخ باروری بدتری داشتند. محققان نتوانستند دقیقاً به این نتیجه برسند که چرا مصرف کنندگان چای شاهد افزایش باروری و مصرف کنندگان نوشابه شاهد کاهش باروری در آن مطالعه خاص بودند، اما این موضوع، یک یافته جالب است.

مطالعه دیگری که در سال 2017 منتشر شد، داده‌هایی را که از چندین مقاله تحقیقاتی منتشر شده جمع‌آوری کرد تا به تأثیر بالقوه مرتبط با دوز کافئین یا قهوه بر طول زمان تا بارداری در زوج‌هایی که تلاش می‌کنند به طور طبیعی باردار شوند و زوج‌هایی که تحت درمان باروری هستند، بررسی شود. آنها همچنین خطر سقط جنین را بر اساس چند میلی گرم کافئین مصرف شده بررسی کردند. 

تاثیر کافئین بر باروری

نتایج این مطالعه نشان داد نوشیدن 300 میلی گرم کافئین خطر سقط زودرس را افزایش می‌دهد و نوشیدن 600 میلی گرم کافئین خطر سقط جنین را بیش از دو برابر می‌کند. آن‌ها دریافتند که کافئین بر مدت زمان لازم برای باردار شدن به طور طبیعی، تأثیری نمی‌گذارد و همچنین به نظر نمی‌رسد مصرف کافئین بر درصد بارداری های زوج های تحت درمان ناباروری، تأثیر منفی بگذارد.

تاثیر کافئین بر باروری

ASRM (انجمن پزشکی باروری آمریکا) در مورد کافئین و باروری چه می‌گوید؟

گزیده ای از نظر کمیته ASRM در مورد بهینه سازی باروری طبیعی در ادامه آمده است

در دوران بارداری، مصرف بیش از 200 تا 300 میلی گرم کافئین در روز (2 تا 3 فنجان در روز) ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد اما در ایجاد ناهنجاری های مادرزادی تأثیری ندارد. به طور کلی، مصرف متوسط کافئین (1 تا 2 فنجان قهوه در روز یا معادل آن) قبل از بارداری یا در طول آن، هیچ اثر نامطلوب واضحی بر توان باروری و کیفیت بارداری ندارد. مصرف کافئین هیچ تاثیری بر پارامترهای مایع منی در مردان ندارد.

در نتیجه، اگرچه یک مطالعه کوچک در سال 1988 در مجله Lancet نشان داد که باروری با مصرف روزانه کافئین کاهش می یابد، اما مطالعات جدیدتر و بزرگتر تأثیر کمی بر باروری را نشان داده است. با این حال، در دوران بارداری، اکثر جوامع تحقیقاتی و پزشکی مصرف بیش از 200 تا 300 میلی گرم کافئین در روز را به دلیل افزایش خطر سقط جنین توصیه می کنند. پس توصیه می‌کنیم بیشتر از یک فنجان قهوه ننوشید!

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!